Rabu, 02 Oktober 2013

adab mata antara lelaki dan wanita

adab mata antara lelaki dan wanita (pandangan saya)


Assalamualaikum .. ketemu lagi ya .. haha ..

okay lah .. kali ni saya nak cerita sikit mengenai sedikit adab-adab sang lelaki ini terhadap sang wanita .. tetapi ini based on pandangan saya dan apa yang saya amalkan .. hehe .. ini pun saya dapat daripada orang-orang tua dan buku-buku .. hehe .. tak sangka kan saya akan baca buku-buku camtu .. haha ..

hari ini, di takdirkan saya bertukar ke unit yang dikuasai oleh 97% orang perempuan .. memang agak terkejut jugak lah sebab saya tak pernah confront  dan berinteraksi dengan perempuan seramai ini .. perasaan kekok, janggal tu menjadi perkara biasa .. tapi agak susah sebenarnya .. saya ni jenis yang sangat pemalu pada awalnya .. tapi bila dah kenal, hehe, saya akan jadi agak peramah .. apa yang saya nak cerita ni, bagi saya la kan, apabila saya berhadapan dengan golongan wanita, kebiasaannya saya akan tundukkan pandangan mata saya .. haha .. malu siott .. haha .. tapi bagus juga sebab perempuan akan rasa di hormati dengan cara yang sebegitu .. merasakan yang mata saya ini tidak 'merogol' mereka .. haha ..

ada 1 kisah tu, ada seorang hamba Allah ini(saya lupa siapa sebab kisah tu saya dengar sejak sekolah rendah lagi) .. dia berjalan dengan seorang wanita ini di padang pasir (saya dah lupa ke mana hala-tuju mereka .. huuu) .. wanita ini menjadi guide bagi hamba Allah ini .. lalu, sedang mereka berjalan, bertiuplah angin dan terselaklah sedikit kain wanita itu .. hamba Allah ini lalu menyuruh wanita itu untuk berjalan di belakang dia dan menunjukkan jalan dengan membaling batu ke arah yang ingin di tuju .. huu .. the end .. jadi, apa yang saya dapat lihat dari kisah ini? hehe .. ada 2 perkara, iaitu:

    menjaga pandangan mata agar tidak berlakunya dosa disebabkan mata
    menjaga adab lelaki dan perempuan dan hormati mereka

huu .. senang kan? tapi masih adakah sekarang ini lelaki yang sebegitu? hehe .. pandai-pandai cari lah ya :)



Baca juga:

Tidak ada komentar:

Posting Komentar