Senin, 08 Agustus 2011

adess aq menghidap nasal polyps

mzti kowg pown xtaw kn psal pnyakit nieh . . aq baru jer dpat taw sal nieh . . rupe-rupenye bnde yg aq sangkakan sbgai prkare biase ( spt - hidung brdarah , bersin , hdung trsumbat , dan selsema ) rupe-rupenyer mrupakan 1 pnayakit yg mlibatkan pnumbuhan ketumbuhan di dalam hidung . .


     mmg rse cm sihat tapi dlam diam2 pnyakit nie smakin menjalar . . AWAS !! KEPADA BLOGGER SEKALIAN !! dan semoga info yg di beri pd post kali nie dpat mmberikan sdikit sbanyak knowledge mngenai pnyakit yg diam2 ubi berisi nie . .



      thanx to cyberclinics.org kerana membenarkan aq merembat info2 nieh sumer utk tatapan kowg . .



NASAL POLYP

Hidung tersumbat yang menyebabkan bernafas menggunakan satu lubang hidung sahaja selalunya disebabkan ketumbuhan yang tidak berbahaya (bukan kanser)  yang dipanggil Nasal Polyp. Ia berasal daripada mucus membrane di dalam hidung ataupun sinus.

SEBAB KEMUNCULAN POLYP

Bagaimana ia berlaku tidak diketahui. Banyak kajian yang dilakukan mendapati nasal polyp (polyp dari hidung) disebabkan ALLERGIC (alahan pada sesuatu).
Yang kedua ia mungkin disebabkan penyakit yang dipanggil CYSTIC FIBROSIS tetapi penyakit ini jarang bagi populasi benua Asia.

Nasal Polyp ini tiada kaitan dengan colonic polyp(usus besar) or uterine polyp (rahim). Cuma perlu diingatkan sekiranya polyp ini disertai sakit dan pendarahan, pemeriksaan kecemasan diperlukan kerana ia mungkin ketumbuhan di dalam hidung sama ada kanser atau tidak.
Selain itu, ada banyak juga penyakit yang turut sama menyebabkan kemunculan nasal polyp seperti:

I.        Chronic rhinosinusitis
I.        Asthma
I.        Aspirin intolerance
I.        Cystic fibrosis
I.        Kartagener's syndrome
I.        Young's syndrome
I.        Churg-strauss syndrome
I.        Nasal mastocytosis
I.        Exposure to some forms of chromium can cause nasal polyps and associated diseases.

JENIS NASAL POLYP

1. ANTROCHOANAL
-  satu polyp sebelah hidung sahaja
- berasal daripada maxillary sinus
- majority dijumpai pada kanak –kanak


2. ETHMOIDAL
- di kedua-dua belah hidung
- majority terdapat pada orang dewasa

SIMPTOM

Hidung tersumbat
Hidung berair (selalu dianggap selsema oleh pesakit, hakikatnya tidak)
Resdung (sinusitis)
Anosmia( deria bau tidak berfungsi)
Pening kepala
Berdengkur (apabila hidung tersumbat)
Sesak Nafas ketika tidur (Polyp ini boleh menyumbat salur pernafasan lantas menyebabkan kita terjaga daripada tidur. Tidur yang tidak berkualiti dan tidak cukup selalu menyebabkan kemalangan di jalan raya. Hal ini di dipanggil Obstructive Sleep Apnea Syndrome)
Sakit tekak (sekiranya air mengalir ke dalam salur pernafasan di tekak dan menyebabkan jangkitan)

RAWATAN

Ubat titik Steroids
Ubat titik steroids adalah rawatan pertama yang diberikan untuk nasal polyp. Ubat ini mengandungi steroids yang mengurangkan radang yang berlaku di dalam hidung. Secara perlahan-lahan polyps akan mengecil. Ubat titik ini mengambil masa sekurang-kurangnya seminggu atau 2 minggu untuk mengurangkan symptom yang berlaku maka digalakkan untuk menggunakannya sekurang-kurangnya 4 – 6 minggu. Contoh ubat ini adalah betamethasone(Betnesol @ Vistamethasone) or fluticasone (flixonase Nasule) yang diberikan kepada pesakit dengan preskripsi doctor.
Untuk menggunakan ubat titik ini, anda perlu melutut atau berdiri dan menundukkan kepala ke bawah seperti gambar yang disertakan. Tunggu 3-4 minit selepas meletakkkan ubat titik. Ini membantu ubat titik untuk menyusuri sepenuhnya salur hidung sehigga ke bahagian belakang.

Pil steroid
Selalunya berkesan untuk mengecilkan saiz polyp. Pengambilan hanya sementara sahaja kerana pengambilan untuk jangka masa yang lama akan mengakibatkan kesan sampingan yang bahaya. Pil steroid ini (prednisolone) boleh diambil bersama ubat titi steroid atau spray steroid.
Sehingga kini, pil steroid digunakan apabila symptom yang dialami agak teruk. Kajian perubatan menunjukkan pengambilan pil steroid untuk 2 minggu diikuti oleh ubat titik steroid  selama beberapa minggu memberikan keputusan terbaik berbanding penggunaan ubat titik steroid sahaja. Tempoh 2 minggu penggunaan pil steroid selalunya tidak memberikan apa-apa kesan sampingan yang berbahaya.

Pembedahan
Pembedahan digalakkan sekiranya polyp besar atau ubat titik steroid atau pil steroid yang digunakan sebelum ini tidak member apa-apa kesan yang memuaskan.
Antara Pilihan:

1.Polypectomy:
Pembedahan membuang polyps. Ia boleh dilakukan menggunakan ubat bius secara separa(sedar @ local anesthesia)atau penuh (tidak sedar @general anesthesia). Jenis ubat bius yang digunakan bergantung kepada bilangan  dan saiz polyp, di samping kesihatan keseluruhan pesakit.

2.Endoscopic sinus surgery
Pembedahan ini dilakukan menggunakan ubat bius penuh (tidak sedar @ general anaesthesia). Ia akan dilakukan sekiranya banyak polyp atau saiz polyp itu cukup besar dan menutup lubang hidung sepenuhnya. Doktor bedah akan menggunakan peralatan khas yang dilengkapi kamera untuk melihat dan membuang polyps.
Polyps boleh dibuang secara pembedahan , seperti yang dinyatakan di atas tetapi selalunya ia akan berulang kembali. Spray steroid boleh digunakan selalu untuk mengelak polyps daripada wujud kembali.

KESAN SAMPINGAN UBAT TITIK STEROID @ SPRAY STEROID

Gatal hidung, sakit tekak atau hidung berdarah. 1 dalam 10 orang yang menggunakan ubat-ubat ini akan mengalami kesan sampingan ini.

Beberapa kesan sampingan berlaku akibat cara penggunaan yang salah. Amat penting untuk mengikut arahan penggunaan ubat ini.

Pesakit glaucoma perlu sedar tentang kesan ubat ini kepada penyakit mereka. Penggunaan steroid akan meninggikan tekanan di dalam mata (intraocular pressure). Sila rujuk doctor anda sebelum menggunakan ubat ini.

1 komentar:

  1. ๐Ÿ’Assalamualaikum slm sejahtera warga group๐Ÿ“ข
    ๐Ÿ’ Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye๐Ÿ“ข๐Ÿ˜‰

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 yang pulih dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.... produk2 pengasas dari turun temurun bonda dia

    Boleh Call atau Wasap terus pengasas die..nanti blh cerita direct kt dia kita sakit apa dn lain2.. direct terus senang kn .ni nmbor dia.๐Ÿ‘‰๐Ÿผ en zuhairi 0174687570

    2)Dah ramai yg sembuh dengan produk ni...kanser yg sudah merebak ke organ2 lain pon boleh diubati insya Allah.☺๐Ÿ‘๐Ÿป

    3)Pengamal perubatan herba ni dh banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser..ade ramai yg dh pulih....

    5)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.

    6) Kalau selain dr penyakit kanser pon blh sgt2 dirawat mcm :
    -Denggi, Kencing Tikus, Batu Karang, Gastrik, Gout .

    7) Bagi yang ada sakit KENCING MANIS pon boleh mendapatkan ubatan paling mujarab , termasuk kencing manis kronik seperti kaki berlubang dan bernanah sehingga tidak perlu dipotong jika masih sempat dan awal
    Sy share melalui pengalaman sy sdri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sdri pon guna produk dia dh 3thn.

    Jd skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar knser yg tepat .

    Nanti dh beli produk die blh join group wasap..boleh la kenal2 pesakit die yg dh sembuh mcm yg sy knl antaranya

    ▪ Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4..
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan setahun saja untuk hidup.setia dengan jus jutawan herbs.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus jutawan herbs sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)

    ▪Adik Luqman,kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dr kanser.

    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh☺
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus jutawan herbs dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.

    ▪Nani Faiza , kanser Usus Tahap 4 dan ketulan kanser 10cm telah merebak ke hati, bersabar dan setia merawat dengan jus jutawan herbs tanpa mudah putus asa..sekarang sudah hampir sembuh sepenuh nye.sel kanser sudah tiada.

    Dan ramai lg lah yg dh sembuh dr kanser leukimia dll yg guna produk jutawan herbs nih....ini kenyataan..bkn rekaan.nti blh cntct en zuhairi dn pm sdri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    en.zuhairi 017468 7570 ..

    ๐Ÿ‘๐ŸปIn sya Allah nanti boleh join group wasap dan boleh pinjam semangat pejuang2 kanser yg lain

    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ

    NOTE :

    Call order wasap@call- 017 468 7570

    ๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring


    BalasHapus